سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پورتال مجازی ایرانیان


سنگ کلیه یکی از شایع ترین بیماری های عروق خونی و دستگاه گوارش است. با این حال، اگر جنبه های خاصی در نظر گرفته نشود، می تواند فرد را تحت تاثیر قرار دهد و باعث درد شدید شود. برای درمان سنگ کلیه به دکتر آقامحمدپور مراجعه نمایید.


کلیه یکی از اعضای داخلی بدن است که برای دفع مواد زائد و حفظ تعادل الکترولیت های خون بسیار مهم است. همچنین می تواند هورمون های مهمی تولید کند. ساختار کلیه شامل دو اندام لوبیایی شکل است که هر کدام به اندازه یک مشت در دو طرف ستون فقرات و در قسمت پایین قفسه سینه قرار دارند. یک کلیه سالم حدود نیم لیتر خون را در دقیقه فیلتر می کند و از مواد زائد و آب اضافی برای تولید ادرار استفاده می کند.

اهمیت کلیه ها

کلیه ها مواد زائد و مایعات اضافی را از بدن خارج می کنند. کلیه‌های شما همچنین اسیدهای تولید شده توسط سلول‌های بدن را حذف می‌کنند تا تعادل طبیعی و سالم آب، املاح و مواد معدنی مانند سدیم، کلسیم، فسفر و پتاسیم را در خون حفظ کنند. بدون این تعادل، اعصاب، ماهیچه ها و سایر بافت های بدن نمی توانند به طور طبیعی کار کنند. همچنین در بدن، کلیه ها هورمون هایی می سازند که به تنظیم فشار خون، ساخت گلبول های قرمز خون و حفظ سلامت و استحکام استخوان ها کمک می کنند.

عوامل متعددی در تشکیل سنگ های ادراری وجود دارد. اما همه آنها در نهایت به یک چیز منتهی می شوند. افزایش غلظت مواد معدنی در ادرار و رسوبات آن.

عوامل دخیل در تشکیل سنگ در سیستم ادراری

چاقی: اگر اضافه وزن دارید، احتمال ابتلا به سنگ کلیه بیشتر است

بیماری های کلیوی: به عنوان مثال، بیماری کلیه پلی کیستیک که در آن خوشه هایی از کیست ها مانند کلیه ها رشد می کنند. علاوه بر سنگ کلیه، بیماران ممکن است عملکرد کلیه خود را از دست بدهند.

رژیم غذایی: مصرف زیاد مواد پروتئینی مانند گوشت و نمک خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد. در حالی که مصرف فیبر و سبزیجات و آب فراوان از عوامل پیشگیری کننده هستند.

ویتامین ها: افزایش سطح ویتامین D به دلیل ترشح مقادیر زیادی کلسیم در خون و متعاقباً در ادرار، خطر ابتلا به سنگ های ادراری را افزایش می دهد. ویتامین C همچنین با نوع خاصی از سنگ کلیه به نام "سنگ اگزالات" مرتبط است. در این میان ویتامین B عامل مفیدی است که از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می کند.

برخی از بیماری های خاص: به عنوان مثال، بیماری هایی که متابولیسم و ??عملکرد کلیه را تغییر می دهند. بیماری التهابی روده، پرکاری پاراتیروئید و حتی دیابت می تواند باعث تشکیل سنگ کلیه و در نهایت عوامل فردی مانند جنسیت مرد، چاقی و کهولت سن شود. سنگ کلیه در مردان تقریباً 3 برابر بیشتر از زنان است.

علائم سنگ کلیه ممکن است شامل یک یا چند مورد از موارد زیر باشد: درد شدید در دو طرف کمر، درد شکمی که از بین نمی‌رود، خون در ادرار، تهوع یا استفراغ، سرد یا گرم، ادرار بدبو یا کدر. ، ، در حال آمدن است

تشخیص سنگ کلیه

روش های مختلفی برای تشخیص سنگ های ادراری استفاده می شود. مهمترین عامل در تشخیص سنگ کلیه علائم فرد است. درد در ناحیه کمر که از اندام تناسلی نشات می گیرد، یک علامت تشخیصی بسیار مهم در تشخیص سنگ کلیه است.

تشخیص استاندارد و قطعی و اولیه سنگ کلیه، تصویربرداری سی تی است که سنگ و محل سنگ را نشان می دهد. تصویربرداری اشعه ایکس همچنین می تواند وجود سنگ را در بسیاری از موارد تشخیص دهد. با این حال، برخی از سنگ های ادراری را نمی توان با تصویربرداری شناسایی کرد. برخی از آزمایشات و سونوگرافی نیز در تشخیص سنگ های ادراری مفید هستند.

دفع سنگ کلیه

سنگ‌های کوچک وارد حالب می‌شوند و اگر خیلی بزرگ نباشند، سنگ‌های کلیه برداشته شده و از طریق ادرار دفع می‌شوند. برای از بین بردن سنگ کلیه در چنین مواردی، بیمار باید آب زیادی دریافت کند.

فکر می کنم سنگ کلیه دارم، چه کار کنم؟

در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید، ممکن است از شما خواسته شود که مایعات اضافی بنوشید تا سنگ ها از ادرارتان خارج شوند، اگر ادرارتان را فشار می دهید و می توانید یک تکه سنگ را دفع کنید، آن را نزد پزشک ببرید. یا ممکن است سنگ نیاز به جراحی داشته باشد

جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه

اگرچه سنگ کلیه بسیار شایع است. با این حال، می توانید با انجام اقدامات ساده از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری کنید در اینجا چند نکته ساده برای جلوگیری از سنگ کلیه وجود دارد:

همیشه آب کافی بنوشید.

برخلاف تصور بسیاری از افراد، کلسیم پایین باعث ایجاد سنگ کلیه می شود. بنابراین، رژیم غذایی غنی از کلسیم نه تنها برای جلوگیری از پوکی استخوان، بلکه برای جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه توصیه می شود.

کمی نمک بخورید.

مصرف غذاهای حاوی اگزالات را محدود کنید مواد تشکیل دهنده: اسفناج، شکلات، سیب زمینی شیرین، قهوه و محصولات سویا

مکمل های ویتامین C نباید بیش از حد مصرف شوند.

مصرف پروتئین های حیوانی را در رژیم غذایی خود محدود کنید.