سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پورتال مجازی ایرانیان


احتمالاً نام چاپگر جوهرافشان را در بازار تجهیزات اداری و چاپگرها زیاد شنیده اید. اما آیا می‌پرسید چاپگر جوهرافشان چیست و چه کاربردی دارد؟

چاپگرهای جوهرافشان یکی از پرکاربردترین و رایج ترین دستگاه های چاپ هستند که امروزه بسیاری از کاربران برای مصارف اداری و خانگی از آن استفاده می کنند. این نوع پرینترها به صورت تک کاره، سه کاره و چهار کاره و در قیمت ها و مدل های مختلف در بازار موجود می باشند.

هر کدام از این مدل ها کارکردها و قابلیت های خاص خود را در شرکت های مختلف دارند. برندهای معروف چاپگرهای جوهرافشان عبارتند از: Samsung، Brother، HP، Canon و Epson.

چاپگر جوهرافشان به عنوان محبوب ترین چاپگر برای چاپ عکس در نظر گرفته می شود و عمدتاً برای چاپ عکس، بروشور، کاتالوگ و غیره استفاده می شود. چاپگرهای جوهرافشان عموماً برای استفاده در خانه ها، آتلیه ها، دفاتر کوچک و مدارسی که اسناد عکس چاپ می کنند ترجیح داده می شوند.

چاپگرهای جوهر افشان آوافرهنگ از نازل های کوچکی استفاده می کنند که قطرات جوهر را مستقیماً روی کاغذ می پاشند. این روش برای تصاویر رنگی روشن گزینه بسیار مناسبی است. اگر می خواهید تصاویر گرافیکی با کیفیت بالا چاپ کنید، این نوع چاپگر بهترین گزینه برای شما است.

کارتریج های جوهر به طور کلی بنفش هستند، در رنگ های زرد و آبی تولید و فروخته می شوند. این سه رنگ اصلی را می توان با چاپگر ترکیب کرد تا هر رنگی را که برای کار چاپ لازم است ایجاد کند.

مزایای پرینترهای جوهرافشان چیست؟

چاپگرهای جوهرافشان عموما سبکتر و کوچکتر هستند و از آنجایی که فضای بسیار کمی را اشغال می کنند، برای استفاده در دفتر و محیط داخلی مناسب هستند.

آنها برای چاپ اسناد با تصاویر زیاد و عکس های با کیفیت بسیار مناسب هستند. علاوه بر این، پرینترهای جوهرافشان نسبت به چاپگرهای لیزری توانایی بهتری در ترکیب رنگ ها و ارائه تنوع رنگی دارند.

پرینترهای جوهرافشان ارزانتر از پرینترهای لیزری هستند.

چاپگرهای جوهرافشان قبل از چاپ به زمان گرم شدن نیاز ندارند.

می توان آن را بر روی انواع کاغذ از جمله کاغذ هنری، کاغذ گلاسه و پارچه چاپ کرد.

سازگار با ورق های سایز بزرگ

معایب پرینترهای جوهرافشان

کاربرانی که به طور منظم عملیات چاپ را انجام می دهند و به طور مداوم نیاز به خرید کارتریج دارند، هزینه بالایی برای خرید جوهر دارند.

پرینترهای جوهر افشان کندتر از پرینترهای لیزری هستند.

ظرفیت سینی کاغذ پرینترهای جوهرافشان از 50 تا 100 برگ است که ممکن است برای کاربرانی که زیاد چاپ می کنند کم باشد.

چرخه کار ماهانه یک چاپگر جوهر افشان کمتر از یک چاپگر لیزری است.

چاپگر جوهر افشان چیست و چه اجزایی دارد؟

برخی از پرینتر جوهر افشان مانند BubbleJet Canon از جوهر گرم شده استفاده می کنند، در حالی که برخی دیگر مانند Epson"s Stylus از هدهای چاپ پیزوالکتریک استفاده می کنند.

چاپگرهای جوهر افشان همگی دارای مکانیزم سر چاپ، حرکت هد و اجزای حرکت کاغذ هستند.

چاپگرهای جوهر افشان معمولا جوهر را از طریق یک سری کانال های بسیار کوچک عبور می دهند و جوهر را به کاغذ منتقل می کنند. این چاپگر عملیات انتقال جوهر را با استفاده از روش های مکانیکی و حرارتی انجام می دهد.

چاپگرهای جوهر افشان که از روش مایع استفاده می کنند دارای مقاومت های کوچکی در انتهای هر یک از لوله های جوهر هستند. جوهر داخل لوله توسط این مقاومت ها تحریک می شود و یک حباب هوای بسیار کوچک ایجاد می کند که قطره کوچکی از جوهر را آزاد می کند.

چاپگرهای مکانیکی از همین روش استفاده می کنند، اما از نیرویی که هد به جوهر وارد می کند برای چاپ استفاده می کنند.

کارتریج های چاپگر جوهر افشان

جعبه چاپگر جعبه مخصوصی است که جوهر در آن ذخیره می شود. امروزه اکثر چاپگرهای جوهر افشان دارای چهار جعبه چاپ هستند: سه رنگ اصلی: زرد، آبی، قرمز و سیاه.

وجود رنگ مشکی به این معنی است که حتی چاپگرهای رنگی اغلب به جای رنگ های دیگر از رنگ سیاه استفاده می کنند.

بسیاری از افراد بر این باورند که پرداخت هزینه کارتریج برای این پرینترها غیرممکن است، اما اینطور نیست. کارشناسان چاپگر جوهرافشان شارژ کارتریج جوهر را توصیه نمی کنند زیرا در طول فرآیند شارژ، متخصص باید با استفاده از سوزن و سوزن، بدنه کارتریج را سوراخ کند. هنگامی که بدن می سوزد، احتمال نشت جوهر وجود دارد. نشت جوهر از چاپگر می تواند باعث آسیب جدی به اجزای دستگاه شود.

موتور پله ای در چاپگر جوهر افشان چیست؟

برای انجام یک کار چاپ، هد چاپ باید روی کاغذ حرکت کند. برای حرکت هد روی کاغذ، سیستم هد از طریق یک تسمه به استپر موتور متصل می شود و پس از حرکت تسمه توسط این موتور، هد نیز در طول کاغذ حرکت می کند.

نوار تثبیت کننده چاپگر جوهرافشان

علاوه بر استپر موتور، سیستم هد به یک نوار تثبیت کننده نیز نیاز دارد تا سر را روی کاغذ حرکت دهد. از این میله برای اطمینان از استحکام و پایداری سر در حین حرکت آن بر روی کاغذ استفاده می شود.

پوشش پمپ

عملکرد پوشش پمپ در چاپگر جوهر افشان تمیز کردن هد و همچنین جلوگیری از خشک شدن نازل سر است.

اگر چاپگر برای مدت طولانی بیکار باشد، تمیز کردن هد چاپ به طور خودکار انجام می شود. پس از تکمیل فرآیند فوق که به عنوان چرخه تمیز شناخته می شود، چاپگر آماده چاپ درخواست های جدید است.

دستگاه تغذیه کاغذ در چاپگر جوهرافشان چیست؟

اکثر چاپگرهای جوهر افشان دارای سینی کاغذ هستند، اما برخی دیگر از تغذیه کننده کاغذ استفاده می کنند.

با استفاده از مجموعه غلتکی، کاغذهای فیدر به چاپگر منتقل می شوند تا هد چاپ روی آنها چاپ شود. یک سیستم مکانیکی تغذیه کاغذ و یک موتور غلتک ها را حرکت می دهند تا کاغذ را به مقدار لازم جابجا کنند.

شرکت بزرگ

در واقع برد اصلی همان برد کنترل چاپ است که تمام عناصر مکانیکی چاپگر را کنترل می کند و اطلاعاتی را که از کامپیوتر خارج می شود روی کاغذ چاپ خواهد کرد. دستگاه از طریق یک پورت به کامپیوتر متصل خواهد شد.

برخی از مدل های چاپگرهای جوهرافشان ارزان هستند و تنها راه اتصال به آنها از طریق USB است. این پرینترها برای کارهای خانگی یا مشاغل کوچک انتخابی عالی هستند.

چاپگرهای جوهرافشان دیگری نیز وجود دارند که علاوه بر پورت USB، دارای درگاه اترنت هستند. البته چاپگرهای جوهرافشان جدید با استانداردهای Wi-Fi نیز عرضه می شوند. با این قابلیت می توانید به صورت بی سیم با گوشی خود به چاپگر متصل شده و فایل های مورد نظر را چاپ کنید.

در نهایت، چاپگرهای جوهرافشان برای چه کسانی مناسب هستند؟

چاپگرهای جوهرافشان بهترین گزینه برای افراد، استودیوها و عکاسانی هستند که می خواهند تصاویری با کیفیت بالا و واضح چاپ کنند. چاپگرهای جوهرافشان رنگ های مختلفی دارند و ترکیب رنگ ها به خوبی با هم کار می کنند.

چاپگرهای جوهرافشان در مورد عکس هایی با وضوح بالا که عمق رنگ و تنوع عالی دارند، بر چاپگرهای لیزری پیروز خواهند شد.