سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پورتال مجازی ایرانیان

کمی از مسیر نئور به سوباتان _ ایران گیلان Part of the beautiful route from Neor Subatan iran gilan این یخچال دارای سه بخش اصلی به نام مخزن یخ، حوضچه تولید یخ و دیوار سایه انداز است. این یخچال از خشت و گل است. ساختمانها و عمارتها، محل قرارگیری آنها و حتی جزئیترین گل و گیاهان نیز، به شکلی متقارن در این باغ قرار گرفتهاند. شبستان این مدرسه دارای محراب است و در اطراف آن رواقهایی ساخته اند. در معماری این بنای تاریخی ترکیب هنرمندآنهای از معماری ایرانی و معماری ارمنی دیده میشود. در سال 1975 درست در شصتمین سالگرد نژاد کشی ارامنه، مهندس ارمنی تبار، آلبرت آجمیان، این بنا را درست کرده است. در ساخت این کاروانسرای دو طبقه از آجرهای خشتی استفاده شده است. آب این قنات از ارتفاعات مهریز سرچشمه گرفته، زمینهای سر راه خود را پوشش داده و چند آسیاب آبی را نیز پشتیبانی میکرد. در یکی دیگر اتاقها بادگیر معروف دولت آباد قرار دارد که با ارتفاع زمین 33 متر از زمین بلندترین بادگیر از نوع خود بوده و به خوبی کولر میتواند خنکی ساختمان را تامین کند. احداث مساجد در ایران، به عنوان یک مکان عمومی و نهاد سیاسی و هدایت معنوی در دوره صدر اسلام آغاز و در عصر تیموریان در بناهای متعدد به تکامل رسید.مساجد ابتدا به صورت شبستانی و سپس یک ایوانی و دو ایوانی و چهار ایوانی به عنوان یکی از عناصر مهم در شهرها نشانه قرار گرفتند. برای اینکه بتوانیم درباره برج خاموشان یزد بحث کنیم، ابتدا باید بدانیم برج خاموشان یا گور دخمه چیست. این کافهها مکان مناسبی برای استراحت و گپهای دوستانه و نوشیدن یک فنجان قهوه داغ در کنار یک برش کیک تازه هستند. باغ دولت آباد یکی از 9 باغ ایرانی است که نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو به چشم می خورد و شهرت جهانی دارد.

اگر همه ی این نشانه را ببینی، قدم به باغ دولت آباد، یکی از قدیمی ترین باغ های ایرانی گذاشته ای که دارای آوازه ای جهانی است و 260 سال قدمت دارد. در بخش غربی عمارت هشتی، عمارت طنبی را داریم که در جای خود شکوه و جلال قابل توجهی دارد. کتیبه سر در رواق بقعه به خط ثلث سفید با کاشی معرق بر زمینه لاجوردی به خط محمدرضا امامی است. به این دلیل که از آب این قنات برای مصارف خانگی شهرستان یزد و روستاهایی از جمله خیرآباد، عیش آباد و اهرستان استفاده میشود. این ویژگی باعث شده است تا هر ساله گردشگران خارجی و داخلی بسیاری، برای بازدید از این قناتها به استان یزد سفر کنند. در این راستا نیز در کمیته گردشگری مذهبی و معنوی، مدیریت حضور گردشگران معنوی در این ایام مطرح و آغاز به کار کرد. همین طور یک تالار بزرگ نیز در طبقه بالای آن تعبیه شدهاست که تزئینات آن دیدنی هستند. به طور کلی این باغ تاریخی شهر یزد، به دو قسمت باغ بیرونی و باغ اندرونی تقسیم شده و از مدل معماری اسلامی بهره برده است. موزه آب یزد در 5 طبقه، سرگذشت آب در این شهر را به نمایش می گذارد. و غیره برای گرفتن سبزوار و سرکوبی الله یارخان قلیچی حاکم آن بسبزوار رفت و بعد در همین سال، فتحعلیشاه، او را، برای نظم گیلان فرستاد؛ و سپس در سال 1218 قمری، او را، بحکومت کرمان منصوب و روانه نمود. برای پاسخ به این سوال باید تا انتهای مقاله همراه ما باشید چرا که به بررسی و معرفی جاهای دیدنی یزد پرداخته ایم. این موزه در رابطه با تاریخ نور در ایران، فعالیت می کند.

در این مقاله از مجله گردشگری سپنجا میخواهیم یک گشت و گذار و بازدید خوبی از مسجد جامع یزد داشته باشیم. به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،عمار کاوسی معاون میراثفرهنگی قم با بیان این که گذار سفیدآب در سال 1388 به شماره 28808 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، گفت: این گذر علاوه بر ثبت ملی در محدوده بافت تاریخی نیز قرار دارد و تابع ضوابط اختصاصی بافت تاریخی نیز میشود. گردشگران میتوانند، بعد از گشت و گذار در باغ و بازدید از جاهای دیدنی این مجموعه، برای رفع خستگی و استراحت به کافه سنتی که داخل باغ قرار دارد، بروند. البته امیدواریم زایندهرودی پرآب در این بازدید از شما استقبال کند. شما می توانید عبور کاریز صد ساله که در گذشته آب یزد را تامین می کرده به همراه انشعابات آب و دو قنات رحیم آباد و زارچ یزد را مشاهده کنید. باغ هشت بهشت، نشیمن هشت سوگلی حرم پادشاه بوده است، به این ترتیب که 4 نفر از آنها در طبقه همکف و 4 نفر دیگر در طبقه اول بنا، زندگی می کردند. در آن دوران بود که طی بازسازیهای متعدد، آن را به چارسوق کاروانسرا تبدیل کردند. 12. در گذشته مراسمهای مختلفی ازجمله جشن آبپاشان و خاجشویان ارامنه در سیوسهپل برگزار میشد. در اطراف نیز مغازه ها و رستوران های مختلفی قرار گرفته اند که می توانید از آنها سوغاتی های خوشمزه تهیه کنید. یکی از بخش های جذاب در هر سفر، بازارگردی و خرید سوغاتی است. پل خاجو: پل خواجو نیز یکی از معروف ترین اماکن تاریخی است که در شهر اصفهان و در نزدیکی سی و سه پل واقع شده است.

در دوره شاه عباس دوم در مواقعی که در کاخهای هفت دست و آئینه خانه مراسم رسمی برپا بودهاست پل خواجو تخته بند میشدهاست و قسمتی از رودخانه که در مقابل کاخهای سلطنتی واقع بودهاست به صورت دریاچه درمیآمده، و بروی آبهای این دریاچه مراسم آتش بازی به عمل میآمدهاست. این قناتها که جزو یکی از مهمترین قنات های ایران به شمار میروند، زندگی را در دل کویر به جریان انداختهاند. در میان شهر یزد که با آغوش گرم خورشید عجین شده است، فضایی دل انگیز وجود دارد که برای لحظاتی تو را از شهر و دغدغه هایش دور می کند. دیاری که با کوچه های سرپوشیده و معروفش به استقبالت می آید و تو را با آغوشی گرم در میان تابش خورشید پذیرا می شود. درهای ساختمان اصلی از چوب و به صورت کنده کاری دیده میشود و در داخل بنا اتاقهای متعددی قرار دارد که در اکثر این اتاقها حوضی قرار گرفته و درهای یکی از اتاقها که رو به حیاط و باغ باز میشود، با شیشههای رنگارنگ با طرحهای زیبا مزین شده که در هنگام وجود خورشید و پرآب بودن حوض منظره زیبایی از نقاط رنگی منعکس شده را بر روی حوض مرمرین به نمایش میگذارد. از دیگر کلیسا های محله جلفا کلیسای سرکیس می باشد که در سال 1659 میلادی ساخته شده است. هم اکنون خانه هنر یزد به یک مجموعه فرهنگی تبدیل شده اما در گذشته، چهار نسل از خاندان ملک زاده در آن زندگی می کردند. اما به جز آن چندین حوض و یک چاه و منبع آب نیز در باغ وجود دارد که به جز قنات، منابع دیگری برای آبیاری بافت گیاهی گسترده آن وجود داشته باشد.

بر هیچ احدی مباح و روا نیست که پیش از گذشتن آب از باغ مذکور در آن تصرف نماید، اگر چه فی المثل، همه آب دادن یک وجب زمین باشد. اگر قصد دارید ازبین بهترین جاهای یزد، به یکی از قدیمی ترین آثار تاریخی آن سر بزنید بهترین گزینه بازدید از بقعه دوازده امام است؛ مکانی تاریخ با قدمتی بالا اما همچنان زیبا و باشکوه. اگرچه امروزه به دلیل وجود فناوریهای پیشرفته و بروز دیگر نیازی به این قناتها نیست، اما قنات های یزد به عنوان جاذبههای گردشگری این منطقه به حساب میآیند. این حمام که یکی از مکان های دیدنی یزد به حساب می آید، به سبک معماری دوره ناصرالدین شاه ساخته شده و مخصوص بزرگان بوده است. با این تفاوت که باغ فین کاشان معمورتر جلوه میکند در حالی که باغ ناصر به رغم اینکه حتماً متولی دارد به نظر میرسد که از آبیاری خوبی برخوردار نیست و خشک دیده میشود. این ایوان در قرن ششم ساخته شده و دارای یک کتیبه گچ بری متعلق به دوره شاه سلیمان صفوی است. به دلیل قرار گیری یزد در منطقه ای گرم و خشک، کویرهای زیادی می توان در این منطقه مشاهده کرد. اما ابداعات و نوآوریهای ایرانیان باستان باعث شده است تا در این سرزمین خشک، مشکلی از نظر کمآبی وجود نداشته باشد. از برخی منابع بر می آید که بعد از حمله مغول تا زمان صفویه هم آتش در این مکان روشن بوده اما بطور قطع از صفویه به بعد دیگر آتشی در این مکان روشن نشد .

کلیسای وانک در ابتدا کوچکتر بود و بعدها در میان ارمنیان نیاز به ساخت کلیسای بزرگتری ایجاد شد. 1- مسئله تهیه سازمان برای این وزارت خانهاست که باقدمت تاسیس وزارت پست وتلگراف وتلفن متاسفانه تاکنون سازمان ثبتی که احتیاجات این وزارتخانه هارا ازحیث نفرات وکادر فنی وغیره شامل باشد تهیه نشده بودودراین چند ماه با دستوراتی که دادشده بوسیله کمیسیونهای مخصوص صورت سازمان تفصیلی مرکز وشهرستانها بادرنظرگرفتن توزیع سریع تلگرافات ونامه هاوهمچنین تمدیدساعات کارپست خانهها از6ساعت به 12سات کلیه احتیاجات فنی وتاسیسات لازمه ازحیث ایجاد ارتباط تلفن بین شهرهاوایجادتلفن بی سیم ورادیو درشهرستانهاوتاسیسات پستی وتلگرافی تهیه ودراوایل ماه گذشته تقدیم ومقررگردید که فعلا ازحیث افزایش عده از آن صرفنظرشود ودرحدود احتیاجات سال 1332 بدون درنظرگرفتن تاسیسات موردتجدیدنظرقرارگیردسازمان مزبور نیزتهیه واینک تنظیم بودجه سازمانی این وزارت دردست اقدام است وبزودی تقدیم خواهدشد. ز- انتشارمجله وتقویم پست وتلگراف وتلفن. برای اقامت هم میتوانید روی کمک سرویس رزرو اقامتگاه اقتصادی اسنپ یا رزرو هتل اسنپ حساب کرده و سفر و بازدید از باغ دولت آباد را قطعی کنید. یکی از مکان های دیدنی یزد، قنات زارچ است که با طول 100 کیلومتر، طولانی ترین قنات دنیا به حساب می آید. کیفیت آب مادر چاه قنات زارچ به دلیل عبور از شاخه شور، کمی نامناسب است. ابتدای قنات زارچ به عنوان یکی از قنات های یزد از روستایی به نام فهرج شروع میشود. طبق عقاید و رسوم آیین زرتشتی، مرگ شروع مبارزه با اهریمن است بنابراین قرارگیری جسد در محل وجود اهریمن ها این امکان را فراهم می کند. همگی آنها در حین مراسم، لباس سفید بر تن می کردند. در سال 777 ه.ق “امیر بلغدر” و “شاه یحیی بن مظفر” قسمت هایی دیگر به بنا اضافه کردند. این بنای تاریخی در طول 3 دوره مختلف ساخته شده و در سال 1313 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مسجد لرد آسیاب که مربوط به دوره قاجار میباشد، در شهر دارالعباده یزد، بلوار بسیج، کوچه طهمورث قرار دارد و در سال 85 به عنوان یکی از آثار ملی ثبت شده است. شرح نظر : شاید تصور نکنید که در شهر کویری یزد باغی چنین سرسبز و با صفا وجود داشته باشد. آب مهم ترین عنصر برای احداث چنین باغی بود و به همین دلیل خان بزرگ در ابتدای کار و پیش از احداث بنا، قناتی به طول 65 کیلومتر را احداث نمود تا آب را از مهریز به یزد و محل کنونی باغ دولتآباد انتقال دهد. باغ دولت آباد که یادگاری است از دورههای افشاریه و زندیه در دل شهر یزد، در سال 1160 هجری قمری توسط خان بزرگ شهر یزد که محمدتقی خان بافقی نام داشت ساخته شده است. در سفر به یزد حتما از خانه هنر یزد دیدن کنید. در عمارت هشتی، یک حوض خانه بزرگ مرمرین وجود دارد و سه اتاق بزرگ نیز در اینجا دیده میشود. کجا را براشون در نظر گرفتید که اینقدر محدودشون می کنید. به چشم میخورد. در ادامه با ما همراه شوید تا لیست بازارهای قدیمی یزد را بیشتر بشناسید. کوسه، اسکار، مارماهی و انواع دیگر ماهیهایی که جثه بزرگی دارند، آبزیانی هستند که در آکواریومها نگهداری میشوند. البته در دهه 1370 با ساخت خیابان بزرگی در شمال باغ، قسمت بزرگی از آن به منظور ساخت بلوار تخریب گردید. مدرسه ضیائیه تنها از خشت خام ساخته شده و در وسط حیاط آن نیز چاه بزرگی قرار دارد که به یک سرداب متصل می شود. دور تا دور این باغ را با دیوارهای خشتی و نسبتا بلندی پوشیدهاند که در گذشته نیز بخشهایی از آن، هویت دیدهبانی داشته و برای نگهبانی استفاده میشدهاست.

چه زمانی بهترین موقع برای بازدید از سی و سه پل است؟ پیشنهاد میدهیم قبل یا بعد از بازدید از آکواریوم اصفهان حتما به جاهای دیدنی اطراف آن بروید و از لذت تفریح و گشتوگذار در این اماکن هم بهرهمند شوید. در صورت سفر به استان یزد پیشنهاد میکنیم که دیدن از این قناتها را از دست ندهید. مسجد جامع برای اولین بار در دوره ساسانیان ساخته شد. از همین رو در فاصله 50 کیلومتری یزد، یخچال خشتی میبد برای تولید و نگهداری یخ (احتمالا در دوره صفویه) ساخته شد. در ساختمان موزه تعدادی اتاق خواب، شاه نشین، استخر، حوضخانه و غیره وجود دارد. در دو طرف گنبد جنوبی نیز دو چهلستون قرار دارد که جای چند چراغ گچی روی ستونها وجود دارد. اما بر اساس تحقیقات باستان شناسی، آتشگاه زرتشتیان اصفهان مجموعهای از چندین سازه است که هر کدام متعلق به دوره تاریخی خاصی هستند و زمان ساخت این بنا قطعا مربوط به دوران پیش از پادشاهی ساسانی و به احتمال زیاد مربوط به تمدن ایلام است، چرا که آتشگاههای برجای مانده از دوران ساسانی نشان میدهند که در آن زمان آتشگاه را روی تپه نمیساختند، بلکه در مکانی احداث میکردند که دسترسی به آن آسان باشد. اما اکنون با دیگر مراکز خرید شهر یزد تفاوتی ندارد. این مسجد در سال 841 هـ.ق به پایان رسید و از حیث زیبایی، وسعت، اهمیت و اعتبار بعد از مسجد جامع شهر قرار دارد در توصیف این مسجد باید گفت که در کریاس (ساختمان جلوی درب وروردی) مسجد به میدان میر چخماق باز می شود، سنگی نصب شده که بر آن متن وقفنامه ای به خط نسخ نقش شده است.

این باغ برای مدت ها محل اقامت کریم خان زند بود و مدتی نیز در دوره قاجاریه عبدالرضاخان یزدی که با شاه زادگان قاجاری به مبارزه بر خواسته بود در آن سکونت می کرد. سربینهی حمام خان دارای نورگیر زیبایی است که در گنبدش تعبیه شده و وظیفهی تامین نور حمام در روز را دارد. همانطور که در ابتدای مقاله نیز عنوان کردیم؛ کلیسای وانک یک کلسیای معمولی با معماری بسیار ساده است. حمام خان یزد که به آن گرمخانه نور نیز می گویند، در سال 1170 هجری شمسی، به دستور میرزا محمد خان بافقی ساخته شد. بار دیگر در فاصله سال های 1355 تا 1361 عملیات باغسازی و محوطه سازی در این باغ تاریخی صورت گرفت اما هیچ وقت رونق زمان محمدتقی خان به آن باز نگشت. اما بنای به جا مانده از مسجد جامع یزد مربوط به دوره های آذری، ایلخانی و تیموری می شود که دارای یک ایوان بلند، صحن بزرگ مستطیلی، دو گرم خانه، گنبدخانه و دو پایاب است. درختان میوه مانند انگور و سرو و کاج در همه جا به چشم می خورند و بوی گلهای محمدی و سرخ به مشام می رسد. این باغ، تاریخی پر فراز و نشیب را پشت سر گذاشته و بادگیر مرتفعش از زمان افشاریه تا کنون پا بر جا ایستاده است. خانه لاری ها که از 6 باب خانه تشکیل شده و معماری کویری را به نمایش گذاشته است، دارای معماری هنرمندانه همراه با کاشی کاری ها و آیینه کاری های جذاب به همراه شیشه های رنگی است که زیبایی این بنا را چند برابر می کند. سید علی اکبر کلاهدوز یکی از تاجران موفق زمان خودش بوده و دستور ساخت این خانه را در سال 1266 هجری شمسی داده است. دو مناره بزرگ این تکیه در دوران قاجار ساخته شده است.

وی همچنین بخشی از این اراضی را به فرزند خود بخشید تا آنها را اداره کند. آب این قنات پس از سیراب کردن بخشی از زمین های مهریز و به کار انداختن چندین آسیاب آبی، راه خود را به سوی باغ دولت آباد ادامه می داد و درختان این باغ را سیراب می کرد. مهمترین تغییرات در دوره سلجوقیان روی این بنای تاریخی اعمال شد. پارهای دیگر بنای قدیمی را به دورة سلجوقیان نسبت میدهند. تحقیقات اخیر نشان میدهند که ابتدا قلعه ماربین و سپس آتشگاه داخل این قلعه ساخته شده است. این جاذبه را از دست ندهید. باغ دولتآباد یزد یک حوض اصلی و زیبا را دربرگرفته که محل جوشش آب از فوارهها میباشد و سپس، آب را به حوضهای مستطیلی سه شاهنشین باغ انتقال میدهد. یکی از شگفتیهای این قنات به عنوان قنات های یزد جوشش آب از میان سنگهای جوش متراکم است. این خانه، تصویری از معماری و هنر یزدی را به نمایش گذاشته است. می توانید شب را برای رفتن به مراکز خرید و مجتمع های تجاری انتخاب کنید. برای اینکه سرزمینهای بر سر راهش را تبدیل به مکانهای متروک و غیر قابل استفاده کند تمام دشت جلفا را خالی از سکنه کرد. یک ساختار غنی از مذاهب و ادیان مختلف، یزد را به وجود آورده است. هر یک از بخشهای بیرونی و اندرونی باغ، ساختار و فرم مستطیلی دارند. برای بازدید از این باغ، میتوانید هر روز از ساعت 7 صبح تا 22:30 به محل باغ مراجعه کنید. خدا لعنت کند آن کسی را که قبل از بیرون آمدن آب از این باغ، حتی به اندازه سیراب کردن گنجشکی از آن استفاده کند. قدم به درونش که می گذاری بادگیر بلندی را می بینی که تا میانه ی آبی آسمان پیش رفته و قد کشیده است. مساحت این کلیسا 9731 متر مربع می باشد که زیر بنای ساختمان آن 3857 متر است و باقی را فضای سبز تشکیل می دهد.تمامی نقاشی های کشیده شده بر روی دیوار های این کلیسا با استفاده از آب طلا و رنگ روغن بوده و شامل تصایر زندگی حضرت عیسی (ع)،تصاویری از جهنم و بهشت به همراه دست نوشته هایی از کتاب انجیل می باشد.

مساجد اولیه با سقفی به وسیله? حصیر و چوب پوشانده میشد و دیواری گلی آن را در بر میگرفت. جالب است بدانید که باغ دولت آباد یزد در شمار فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است. جالب است بدانید که در بخش زیرین عمارت طنبی، به شکل حفره زیرزمینی، دو ردیف پله تعبیه شده که با پیمودن آنها، به محوطه باغ خواهید رسید. یکی از موزه های جالب و معروف یزد، موزه آب است. سی و سه پل که در گذشته با نام پل الله وردی خان معروف بود یکی از بهترین جاذبه های گردشگری اصفهان است که هنوز بسیاری از ساکنین قدیمی و افراد مسن این شهر آن را پل الله وردی خان می خوانند! ایوان عمر معروف به صفه عمر در ضلع شرقی مسجد جامع واقع شده است و در آن کتیبه تاریخی وجود دارد که در رابطه با سلطنت سلطان محمود آل بویه مظفر است. هشت ضلعی بودن بادگیر در توزیع مناسب باد، بسیار موثر بوده و به خوبی باد را به بخشهای پایینی انتقال میدهد. ما در این مطلب از سپنجا قصد داریم تا شما را با مهم ترین قنات های استان یزد این شاهکار ایرانی آشنا کنیم. مجتمع های تجاری مختلفی همچون الماس، ستاره یزد، مرکز خرید آریا و غیره در یزد وجود دارد که شما می توانید از آن ها بازدید کنید.

اگر دوست دارید این نوشتار را داشته باشید و مایل به دریافت اطلاعات بسیار بیشتر در مورد بهترین ماشین ها برای مسافرت در ایران لطفا به بازدید از وب سایت ما.