سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پورتال مجازی ایرانیان

جنگل دالخانی از دیگر جاهای دیدنی رامسر و استان مازندران است که در روستایی به همین نام قرار گرفته است. ناهارخوران زیبا با درختان انبوه و هوای مطبوعش به خاطرهای شیرین از بهار و البته خاطرهای فراموش نشدنی از پاییز طلایی بدل میشود. این رودخانه از کوههای آلاداغ در شمال بجنورد سرچشمه میگیرد و در مسیری به طول دویست کیلومتر، پس از عبور از درههای پرپیچ و خم کوهستانی، صحرای کلان، گنبد کاووس، دشت گرگان در نقطهای به نام خواجه نفس وارد دریای مازندران شده که به تدریج وارد این رودخانه بزرگ میشود. مردم شهرستان تالش به زبان تالشی و ترکی حرف میزنند و از محصولات آن میتوان به گلیم، سفال، محصولات دامی، چوب و کاغذ اشاره کرد. چرا همه از جمله خود مردم بومی در حال نابودی این زبان باستانی هستند. آب رودخانه ورزان یکی از شاخههای اصلی رودخانه لیسار است که از چشمههای ییلاقات بالادستی سرچشمه گرفته و در مسیر خود هنگام ریزش از صخرههای عظیم ورزان، آبشار زیبا و دیدنی که ارتفاع آن حدود 30 متر است را تشکیل میدهد. اگر در حد فاصل چهار راه میدان تا سه راه میرکریم و میدان قیصریه قرار دارید میتوانید به این بازار سری زده و اقلام مورد نیاز خود را تهیه کنید. جاذبه های گردشگری در گرگان بسیار زیاد است و شما می توانید برنامه یک سفر چند روزه را در این شهر طبیعت برنامه ریزی کنید. در پنج کیلومتری جاده، سمت راست جاده، تابلوی آبشار لوه را مشاهده خواهید کرد. این آبشار سرانجام وارد رودخانه مادرسو شده و به گرگان رود می ریزد. وی در خصوص آبشار زیارت تصریح کرد: این آبشار در 5 کیلومتری جنوب روستای زیارت و 19 کیلومتری جنوب گرگان و در مسیر یکی از شاخههای فرعی رودخانه خاصه رود زیارت به نام شاخه آبشار قرار دارد.

تصاویر (عکس) با کیفیت دیوار چین اگر در فصل پاییز یا زمستان راهی گرگان شدید برای اینکه از زیبایی های این شهر سرسبز بهره بیشتری ببرید پیشنهاد ما این است که به جنگل النگدره، دریاچه توشن، روستا و آبشار زیارت و بازار نعلبندان بروید. در سفر به جواهرده حتما و حتما به آداب و رسوم و فرهنگ مردم روستا احترام بگذارید، سعی کنید با آنها کمی صمیمی تر شوید و از تجربه ها و دانش شان بیاموزید تا نوع دیگری از لذت در سفر را تجربه کنید. چشم اندازهای زیبا و در عین حال ناشناخته این روستا در همه فصول پذیرای گردشگران است و جایی است که طبیعت در جای جای آن زیبایی اش را به رخ می کشد. روستای جواهرده درفصل تابستان به لحاظ برخورداری از آب وهوای خنک مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی واقع شده و امکانات اقامتی در این منطقه برای گردشگران فراهم است. همه جاذبه های گرگان در همه فصول دیدنی هستند، اما زیباترین جاهای دیدنی گرگان در فصل های بهار و تابستان، خانه امیر لطفی خان، جنگل ناهار خوران، دیوار دفاعی گرگان و منطقه حافظت شده جهان نما هستند که در این فصلها آب و هوای بهتر و مناظر زیباتری دارند. شهر گرگان و مناطق اطراف آن به دلیل آب و هوای مرطوب و پر بارش، مهد چشمه ها و آبشار ها و رود های بسیاری می باشد. یکی از جاهای تفریحی گرگان که محل مناسبی برای گشت و گذار می باشد، آبشار زیارت نام دارد.

همانند بسیاری از شهر ها و روستاهای تاریخی، در شهر گرگان نیز می توان به مسجد جامع این شهر به عنوان یکی از جاذبه های تاریخی و مذهبی و اماکن دیدنی گرگان، اشاره کرد. چمخاله تابستانهای گرم و شرجی دارد که بدون شک تحمل آن برای شما که از شهرهای دیگر عازم چمخاله میشوید، دشوار است. بعضی از افراد هستند که از رطوبت و هوای شرجی رایجی که در بیشتر جنگلها وجود دارد اصلا استقبال نمیکنند. وجه تسمیه آبشار باران کوه، ریزش مداوم قطرات ریز و درشت آب است که مانند باران از بالای صخرههای پوشیده از خزه سرازیر میشود و چشم اندازی زیبا به وجود میآورد. از جمله آبشارهای زیبای این سرزمین میتوان به آبشار شیرآباد، کبودوال، گلستان، باران کوه، زیارت و دوآب اشاره کرد که در جای جای این استان پراکنده شده است. از آبشارهای آن میتوان به آبشارهای شیرآباد، لوه، کبودوال، گلستان، باران کوه و زیارت اشاره کرد. عباسی یاد آور شد: یکی دیگر از آبشارهای گلستان آبشار باران کوه در 18 کیلومتری جنوب غربی گرگان در مسیر رودخانه شصت کلا و پارک جنگلی باران کوه واقع شده است. دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان گلستان در بخش دیگری تصریح کرد: آبشار کبودوال نیز در پنج کیلومتری جنوب علیآبادکتول در محل تفرجگاه عمومی این شهر واقع شده است. پارک جنگلی کشپل: در ابتدای جاده آسفالتی لاویج در محور چمستان به آمل، در 15 کیلومتری روستای لاویج قرار دارد، جنگل و چشمه «کشپل» از تفرجگاه هاى منطقه لاویج است که در نوع خود بى همتا هستند، به طورى که چشمه و درخت هاى به هم گره خورده جنگل تابلویى زیبا از طبیعت را در چشم بینندگان آن ترسیم مى کنند. پس بهتر است یک روز کامل را برای بازدید از این مجموعه کنار بگذارید. پیشنهاد میکنم بازدید از اتاقها و محوطه کاروانسرا را از دست ندهید. بعد از رسیدن به سوادکوه باید با ماشین خود را به کلاردشت برسانید.

بخش وسیعی از منطقه سوادکوه دارای جنگلی متراکم و متنوع با درختهایی نظیر راش، افرا، توسکا، ملج و نوع کمیاب درخت سردار یا سرخدار میباشد. یکی دیگر از موارد اختلاف مازندران و تهران امامزاده هاشم(ع) است و در حالی که وزارت کشور این منطقه را جزء مالکیت استان مازندران اعلام کرده است اما شهرستان دماوند تولیت آن را به شهرستان آمل واگذار نمیکند. دریاچه سقالکسار از جمله دریاچه هایی است که هر ساله گردشگران و عکاسان هنری و طبیعت دوستان بسیاری را به خود جذب می کند. پارک جنگلی اَلَنْگْدَره، یکی از جاهای دیدنی گرگان است که از پارک های جنگلی معروف شمال کشور به حساب می آید. هم چنین محیط بیرونی غار و اطراف آبشارها که کوهستانی و جنگلی بوده، پوشیده از درختان و درختچههایی مانند ممرز، افرا، انجیل، توسکا، همیشک، میباشد. از دیگر مقصدهای هیجانانگیز طبیعتگردی استان گلستان، آبشار لوه میباشد که در واقع سه آبشار در یک راستا به طور مستقل از هم قرار گرفتهاند. این شاخه رودخانه از طریق دو آبشار مجاور از ارتفاع 15متر به داخل محوطه حوضچه که در محل ریزش ایجاد شده میریزد در کل محوطه آبشار زرات و پودر مانند آب در هوا معلق است و به دلیل بالا بودن رطوبت نسبی محیط روی تخته سنگها نیز پوشیده از خزه و گلسنگ است. از آن خنکهایی که حتی در تابستان هم نسیم دلپذیرش روی پوست صورت مینشیند و لذتی خاص و عالی به وجود میآورد.

ساخته شده است. کاروانسرای قزلق گرگان را که در فهرست آثار ملی ایران نیز ثبت شده؛ میتوان از خاص ترین جاهای دیدنی تاریخی گرگان نیز دانست. باستان شناسان نام مقبرههای پیدا شده را «گورهای گبری» گذاشتند. نمک آبرود یک شهرک توریستی گردشگری در شمال کشور است که به دلیل وجود جاذبه های طبیعی و تفریحی فراوان، آب و هوا و شرایط اقلیمی مناسب در میان گردشگران و مسافران شهرت زیادی پیدا کرده است. این منطقه با وجود ریزش مداوم آب و صخرههای سبز یکی از مکانهای زیبای استان گلستان است. یکی از این عناصر مسجد است که ترکیب آن با هنر ایرانی باعث شده است که شاهد زیباترین سبک معماری در مساجد ایران باشیم. ناهارخوران از معروفترین جاهای دیدنی گرگان و زیباترین جنگلهای ایران است. این جنگل، مکانی است که با بازدید از آن میتوانید شاهد رفت و آمد گوزنهای زیبا و حیوانات دیگر باشید. همچنین بازدید از این بازار برای کسانی که در حال بازدید از مسجد جامع گرگان هستند بسیار راحت است، چرا که هر دوی آنها در جوار یکدیگر قرار گرفتهاند؛ همچنین اگر قصد خرید سوغات از ترکمنها یا مردم بومی گرگان را دارید، می توانید به این بازار رفته و با طیف وسیعی از محصولات زینتی به عنوان سوغات استان گلستان مواجه شوید. شما برای بازدید از این کاروانسرا میبایست دقایقی را در دل طبیعت با آب و هوای کوهستانی آن بپیمایید. این منطقه زیبا و خوش آب و هوا که از دو بخش مرکزی و دیلمان تشکیل شده، در فاصله 15 کیلومتری از لاهیجان قرار داشته که از شمال و شمال شرقی خود به لاهیجان، از شرق خود به لنگرود، از غرب و جنوب غربی به رودبار و رشت و از جنوب شرقی به رودسر و املش می رسد.

این بنا حکایت از دانش فراوان و هوشمندی معماران دوران صفویه داشته و به صورت قرینه ساخته شده است. از سویی پوشش های گیاهی و جانوری در این منطقه نیز بسیار با اهمیت است و از ارزش بالایی برخوردار است تنوعی که در پوشش های گیاهی این منطقه وجود دارد دارای علف زارها، گیاهان دارویی، آویشن، گل گاو زبان، چای کوهی و … دزدبن، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. دلگشا، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این آبشار در پارک جنگلی باران کوه استان گلستان واقع شده است و از آبشارهای دائمی گلستان در هر چهار فصل سال است. به گفته اهالی در زمانی که آب زیاد می شود دو کانال آبشار به هم می پیوندد و آبشار بزرگ و پهناوری شکل اجاره ون برای شمال با راننده می گیرد. ناهارخوران در هر فصل و هر زمانی بیاغراق بسیار زیبا و دیدنی است. اگر کمی دقیق باشید، تفاوت سبک معماری در این دو دوره زمانی را کاملا میتوانید متوجه شوید. این آبشار از چشمههای جنوبی تشکیل گردیده و در عمق درهای که جنگل انبوهی آن را پوشیده واقع شده است. برای دسترسی به آبشار در 19 کیلومتری جنوب گرگان به سمت ناهارخوران تا روستا حرکت کنید. توجه کنید که گردنه الماس با گردنه حیران فرق دارد. جنگل قرق از این لحاظ با جنگلهای دیگر فرق دارد. اگر از شهر گرگان به سمت جنوب روبرگردانیم، رشتهکوهی را میبینیم که شهر را همچون کمانی در برگرفته است. البته که باید بلدِ راه باشید تا از آن لذت ببرید؛ چون با اندکی غفلت، خاطرات ناخوش، جای بهترین لحظهها را پر میکنند. این غار اندکی بالاتر از آبشارهای شیرآباد واقع شده و به همین نام نیز معروف است.

آبشار باران کوه از زیباترین جاذبههای طبیعی استان گلستان و جاهای دیدنی گرگان محسوب میشود که از جمله آبشارهای خزهای ایران است. یکی از جاهای دیدنی طبیعی گرگان، آبشار زیارت است. برای دسترسی به منطقه گردشگری واز کافیست فقط خود را ابتدا به استان مازندران برسانید، بعد از این که به مازندران رسیدید فقط یک راه موجود است که شما را به این منطقه وصل می کند که در ادامه آن را معرفی و بررسی می کنیم. بهخاطر رنگ زرد همین گیاه است که اسم این دشت را زردک و کوه آن را زردکوه گذاشتهاند. اجازه بدهید تا از تصویری رویایی درباره این جنگل برایتان بگوییم و بعد به سراغ معرفی نقطه دیگری از گرگان برویم؛ جنگلهای سبز انبوه را در نظر بگیرید که از میانشان رودی زیبا و پرخروش به نام زیارت میگذرد. کافی است به سفرهایی که رفتیم فکر کنیم، وقتی حتی کوچکترین آبشارهای جاری در دل کوه باعث میشدند همدیگر را صدا بزنیم و بگوییم «این سمت را ببین! عباسی با بیان این که اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان برای فراهم کردن امکانات در محوطه آبشارهای استان اقدام میکند، خاطرنشان کرد: در این راستا اقدام به آمادهسازی مجموعه گردشگری شیرآباد شده تا با ساماندهی و محوطهسازی آن مقدمات جذب گردشگران بیشتری فراهم شود. وی همچنین خاطرنشان کرد: این آبشار با توجه به موقعیت خاص و وجود هفت آبشار هفت طبقه و غار منحصر بفرد همواره مورد توجه گردشگران بوده است. نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که منطقه مربوط به آبشار رنگو گرگان فاقد هرگونه امکانات تفریحی و تفرجگاهی است بنابراین باید تمامی تجهیزات و وسایل مورد نیاز خود را در ابتدای مسیر تهیه کنید. معماری این بنا و نقش و نگار های سردر و داخل مسجد نشان از هنرمندی استادان معمار در زمان های دور در این شهر را می دهد.

بعد از رسیدن به آبشارها نیز، میتوانید با خیال راحت داخل حوضچهها شیرجه بزنید. اگر در بهار و تابستان به خصیل دشت سفر کنید، میتوانید سری به تالاب زربیجار بزنید. چرا که اگر بخواهید در این منطقه پیاده روی کنید، باید کفش مناسب به پا داشته باشید تا مشکل خاصی برای شما پیش نیاید. در روستای لاویج به دنبال هتل نباشید چرا که گزینههای خیلی بهتری پیش روی شما است. برای خرید بلیط ورودی قلعه بهتر است پول نقد همراه داشته باشید تا در صورت نبود دستگاه کارتخوان، مجبور به برگشت آن همه پله نباشید! اگر هم اهل خوابیدن تا نیمههای ظهر نباشید و صبح قبل از طلوع آفتاب به جنگل بزنید از نزدیک گونههای حیوانی منطقه را خواهید دید، بازدید از سرو هرزویل را فراموش نکنید. شما در جای جای این مدرسه درختان بلند و پرباری را مشاهده خواهید کرد که در کنار ایوان های ساختمان و باغچه های آن خودنمایی میکنند. به گفته وی، این آبشارها برخی بلند و پرآب و برخی نیز طبیعی و زیبا هستند و از آن جا که در ارتفاعات و دامنههای شمالی البرز قرار دارند اطراف آن دارای اقلیمی مساعد و هوایی دلپذیر است. ناهارخوران درختانی بلند و انبوه دارد. گیسوم درختانی سرسبز و سربفلک کشیده دارد و در نهایت به دریای آبی خزر ختم میشود.