سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پورتال مجازی ایرانیان

مواد لازم برای 3 تا 4 نفر

برنج ایرانی نصف پیمانه

3-4 کیسه

شکر 1 لیوان

گلاب ¼ فنجان

¼ فنجان خلال بادام

زرده قاشقی به ضخامت 5 قاشق غذاخوری

عصاره هل یا هل بخارپز 2 قاشق غذاخوری

کره یا روغن جامد 25 گرم

گلاب برای فرو بردن نصف فنجان بادام

طرز تهیه جراد مجلسی کواچ

مرحله اول

برای تهیه شره زاد مجلسی به روش نازلی، ابتدا برنج را از شب قبل در یک کاسه بزرگ آب پر از آب بریزید و خوب خیس کنید. برای برنج زرد هنگام خیس کردن برنج از نمک استفاده نکنید.

نکته: استفاده از نمک از شکستن دانه های برنج جلوگیری می کند و باعث سفت ماندن آن ها می شود.

مرحله دوم

در این مرحله برنج خیس خورده را در قابلمه مناسبی بریزید و 3 پیمانه آب اضافه کنید. سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا آب بجوشد. بعد از به جوش آمدن آب باید کف را از سطح آب جدا کنیم.

سطح سوم

توجه داشته باشید که برنج را اصلا نباید هم بزنید و بگذارید همانطور که هست بپزد. اگر آب به طور کامل از قابلمه خارج شد، اما برنج خیس نشد، باید آب بیشتری اضافه کنید تا برنج کاملا خیس بخورد.

مرحله چهارم

بعد از اینکه برنج پخت، زعفران دم کرده را به قابلمه اضافه کنید. بعد برنج رو خوب هم میزنیم تا زعفران کاملا جذب برنج بشه و همه دانه های برنج رنگ زرد خوشرنگی پیدا کنه.

مرحله پنجم

وقتی رنگ برنج یکدست شد شکر را اضافه کنید. توجه داشته باشید که میزان شکر پوسته زرد 2 تا 3 برابر بیشتر از شکر موجود در برنج است و اگر پوسته زرد شیرین تری می خواهید می توانید نصف پیمانه شکر بیشتر اضافه کنید.

مرحله ششم

بعد از اینکه شکر و برنج را خوب مخلوط کردید، آب چیلی یا کرفس را اضافه کنید. پس از آن باید تکه های بادام را به مدت یک ساعت به نصف لیوان گلاب در پوسته در حال جوش اضافه کنیم.

در این مرحله کره یا روغن جامد را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کاملا در پوست زرد شده حل شود. سپس درب قابلمه را یک آبکش تمیز می گذاریم و می گذاریم پوست زرد روی حرارت بسیار ملایم بجوشد.

مرحله هشتم

حدود 30 دقیقه زمان کافی برای دم بلند پوسته زرد است. تخته سنگ زرد پس از سرد شدن آب نشت نمی کند. بعد از 30 دقیقه آتش زیر قابلمه را خاموش می کنیم.

مرحله نهم

حالا پوسته زرد را 20 دقیقه دیگر بگذارید. یعنی بعد از خاموش کردن حرارت زیر قابلمه بگذارید بجوشد. در آخر پوست زرد را در قابلمه خوب مخلوط کرده سپس در ظرف مناسبی قرار دهید.

قدم دهم

برای تزیین کراست زرد ابتدا باید چند دقیقه به کراست زرد زمان بدهید تا کمی سفت شود سپس با مواد دلخواه مانند دارچین، تکه های بادام و ... روی پوسته زرد را تزیین کنیم. پوست زرد را می توانیم گرم یا سرد بخوریم.

 

مشاهده منبع: https://bepazeem.com/recipes/طرز-تهیه-شله-زرد-زعفرانی/