سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پورتال مجازی ایرانیان


شاید این سوال برای شما پیش بیاید که کاغذ آجدار چیست؟ مطمئناً در زندگی روزمره خود بارها کاغذ آجدار دیده اید. کاغذ پرسی یا چک کاغذی با طرح برجسته یا منظم است. در زیر می خواهیم شما را با انواع ورق های موج دار و کاربرد آنها آشنا کنیم.

صفحه الماس یا ورق فولادی شطرنجی چیست؟

نام رسمی و شناخته شده این تابلوها پانل شطرنجی یا آجدار است. این پانل ها دارای برجستگی های منظم با الگوهای متمایز هستند. دلیل استفاده از پنل های آجدار و ایجاد نقش بر روی آنها ایجاد اصطکاک بیشتر است. برای استفاده در راهروها، اسکله‌ها، کف‌پوش‌های صنعتی، طراحی تزئینی و بدنه‌های صنعتی، ورق‌های موجدار Persi به تفصیل در زیر آمده است.

تخته قرن برای چیست؟

ورق استیل آجدار
در برابر خوردگی مقاوم هستند. علاوه بر این، این تخته ها دوام خوبی دارند و در محیط های صنعتی قابل استفاده هستند. استفاده از فولاد برای تولید این ورق‌های آجدار این امکان را می‌دهد تا با ظاهری بسیار زیبا در راهروها، راه پله‌ها، نماها و فضاهای عمومی و همچنین با مقاومت در برابر خوردگی بالا مورد استفاده قرار گیرند. برای ساخت اسکله در مناطق ساحلی، شطرنجی گزینه بسیار مناسبی است. زیرا می توانند دوام و ماندگاری خوبی داشته باشند. علاوه بر این، این ورق ها با ایجاد اصطکاک بیشتر، ایمنی بیشتری را برای عابران پیاده در هنگام بارندگی یا خیس بودن ایجاد می کنند.

اما ورق آجدار از چه ماده ای ساخته شده است؟

کفپوش های حرفه ای را می توان از آلیاژهای آلومینیوم، فولاد و فولاد ضد زنگ تهیه کرد. آلیاژ 6061 برای ساخت صفحه دنده آلومینیومی با مقاومت در برابر خوردگی خوب استفاده می شود.

با این حال، یکی از مواد ترجیحی برای ورق های موجدار فولاد است. برای تولید ورق های آجدار از فولادهایی با محتوای کربن کم و متوسط ??و فولاد ضد زنگ استفاده می شود. فولاد کم کربن خواص مکانیکی بسیار خوبی دارد. همچنین ارزان تر از آلیاژهای آلومینیوم و فولاد ضد زنگ است. به همین دلیل برای تولید صفحه شطرنج باید از فولاد کم کربن استفاده شود.

با این حال، تخته راه راه فولاد ضد زنگ دارای خواص مکانیکی، ظاهر و دوام بسیار خوبی است. مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی باعث شده است که این نوع تخته موجدار به طور گسترده مورد استفاده قرار گیرد. انواع ورق فولادی موجدار شامل موجدار 304 و 316 می باشد. این دو نوع آلیاژ فولاد ضد زنگ دارای خواص مکانیکی و مقاومت در برابر خوردگی بسیار خوبی هستند و همچنین نسبت به ورق های موجدار فولادی با عیار پایین قیمت بیشتری دارند.

ورق استنلس استیل به دلیل ظاهر مدرن، جذاب و امروزی و خواص مکانیکی و شیمیایی عالی، اغلب در ساختمان ها، سازه ها و فضاهای عمومی، مترو، فرودگاه ها، صنایع غذایی و کارخانه ها استفاده می شود. فولاد ضد زنگ بادوام، تمیز کردن آسان و بهداشتی است. بنابراین، ورق فلز زمانی ساخته و مورد استفاده قرار می گیرد که بهداشت و ایمنی ضروری باشد.

روش تولید ورق موجدار چیست؟

برای ساخت چکرز از ورق های فولادی استفاده می شود. این ورق ها از طریق غلتک هایی عبور می کنند که الگوهای برجسته و فرورفتگی روی آنها اعمال می شود. برای ایجاد چنین ساختاری بر روی ورق فولادی، ورق ها باید از قبل گرم شده و نورد شوند. پس از عبور ورق فولادی از این غلتک ها، طرح روی غلتک های روی ورق فولادی ایجاد شده و ورق های فولادی آجدار تولید می شوند.

استانداردهای ورق موجدار چیست؟

آلیاژهای مورد استفاده در تولید ورق پخت به 4 گروه تقسیم می شوند:

فولاد کربنی: کیفیت کربن متوسط ??مطابق با استاندارد GB/T 700

فولادهای HSLA (استحکام بالا کم آلیاژ) مطابق با استانداردهای GB/T 1591

فولاد سازه بر اساس استاندارد GB 712 A, B, D, E

ابری طبق استاندارد GB/T 4171

از این استانداردها برای ساخت انواع ورق های فولادی آجدار استفاده می شود. هر ترکیب ذکر شده است. به عنوان مثال استاندارد GB/T 3277-1991 برای فولاد کربنی و استاندارد YB/T 4159-2007 و Q/BQB 390-2014 برای فولاد نورد معرفی شده است.

آخرین کلمات

در این مقاله سعی داریم به این سوال پاسخی صحیح و جامع ارائه دهیم که کاغذ خط دار چیست؟ لمینت های آستر دار لمینیت هایی هستند که هر روز چندین بار آن ها را می بینیم و سطح آن ها را با ضد لغزش به یاد می آوریم. حتما تا به حال با نمونه هایی از این نوع پانل ها در مکان های صنعتی، ساختمان ها، پیاده روها و پل های عابر پیاده برخورد کرده اید. همانطور که گفتیم ورق های فولادی موجدار علاوه بر داشتن قابلیت های کاربردی ذکر شده، به دلیل مقاومت در برابر خوردگی مناسب، می توانند در مناطق ساحلی و اسکله سازی بسیار مورد استفاده قرار گیرند.