سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پورتال مجازی ایرانیان


داستان رشد اینستاگرام مانند ستاره درخشانی بود که در چشم میلیون ها نفر در این سیاره می درخشید. جالب است بدانید که در عرض چند هفته پس از انتشار این اپلیکیشن در اپ استور، تقریبا 1 میلیون کاربر به عضویت این پلتفرم درآمدند. این اپلیکیشن به عنوان اولین پلتفرمی شناخته می شود که به کاربران امکان ارسال عکس و فیلم را می داد. اما داستان پیدایش و ورود آن به کشورهای مختلف از جمله ایران چیست؟ با اپ ناب همراه باشید.

در ادامه این مقاله با جنبه های مختلف مهم، تاریخی و اساسی اینستاگرام آشنا خواهید شد. شاید کمتر کسی فکر می کرد که پس از انتشار این اپلیکیشن، کاربران زیادی در دنیای مجازی شروع به انتشار عکس های خود کنند.

با ما تا پایان این مقاله همراه باشید تا با اولین اپلیکیشن عکس و فیلم بیشتر آشنا شویم و تمام حقایق تاریخی و اجتماعی آن را تحلیل کنیم. برای شروع، برای اینکه بدانید دقیقا چند سال از ورود این پلتفرم جذاب و منحصر به فرد به دنیای مجازی می گذرد، لازم است مروری بر تاریخچه و سال انتشار این اپلیکیشن داشته باشید.

اینستاگرام در چه سالی ایجاد شد؟

ایده طراحی و ساخت این اپلیکیشن برای اولین بار در سال 2009 به ذهن کوین سیستروم رسید. در آن سال هیچ ایده ای از اولین اپلیکیشن اشتراک گذاری عکس وجود نداشت و داستان ایجاد چنین اپلیکیشنی تنها یک سال پیش بود. قبل از انتشار اولیه

برویم به 6 اکتبر 2010، سالی که کوین سیستروم 27 ساله تصمیم گرفت اولین اپلیکیشن اشتراک گذاری عکس و ویدئو را در دنیای مدرن راه اندازی کند. البته ناگفته نماند که اپلیکیشن اینستاگرام در ابتدا فقط یک پلتفرم اشتراک گذاری عکس بود. اولین نسخه این برنامه که در 6 اکتبر 2010 راه اندازی شد، یک نسخه وب به نام Burbn بود که از علایق شخصی کوین الهام گرفته بود.
برای نصب اینستاگرام جدید کلیک کنید.

پس از راه اندازی این برنامه در اکتبر 2010، این پلتفرم در روز اول خود شاهد 25000 کاربر جدید بود که کوین را به آینده برنامه امیدوار کرد. فقط 2 سال بعد، درست قبل از عرضه اولیه و عمومی برنامه در سال 2012، فیس بوک آن را به قیمت یک میلیارد دلار (به صورت سهام و نقد) خریداری کرد.

اینستاگرام در چه سالی وارد ایران شد؟

همانطور که گفتیم سال 2012 زمانی بود که استفاده از اولین برنامه اشتراک گذاری عکس در بین کاربران دنیای مجازی گسترش یافت. ایرانیان و کاربران دنیای مجازی در ایران نیز از این قاعده مستثنی نیستند و از طریق اولین نسخه های اندروید و آی او اس در دنیا، کاربران ایرانی نیز از آن استفاده کرده اند. با توجه به اینکه نسخه های اولیه این برنامه در ابتدا برای سیستم عامل IOS منتشر شده است، نمی توان تاریخ دقیق معرفی این پلتفرم به ایران را مشخص کرد.

در آن سال ها استفاده از سیستم عامل IOS در ایران چندان فراگیر نبود و مدتی طول کشید تا ایرانیان نیز به جمع کاربران اپلیکیشن بپیوندند تا نسخه اندروید این اپلیکیشن منتشر شود. با تمام این ویژگی ها می توان اواسط یا اواخر سال 2012 را به عنوان تاریخ مناسبی برای ورود اپلیکیشن به ایران مشخص کرد.

با گذشت زمان و محبوبیت روزافزون فضای اینستاگرام در بین کاربران جهان و ایران، سال 2018 به سالی تاریخی برای اینستاگرامرها تبدیل شده است. بر اساس اطلاعات ارائه شده بیش از 40 میلیون کاربر ایرانی به عضویت این اپلیکیشن محبوب درآمدند و از فضای بالقوه آن استفاده کردند. با توجه به اینکه بیش از یک میلیون کاربر در سراسر جهان عضو این اپلیکیشن محبوب هستند، سوال بعدی این است: اولین اپلیکیشن اشتراک گذاری عکس و ویدئو در جهان چند کاربر دارد؟

اولین پست منتشر شده در اینستاگرام

داستان اولین پست در اپلیکیشن اینستاگرام مربوط به تصویر سگ است. کوین سیستروم 27 ساله (خالق ایده اینستاگرام) مدتی قبل از اینکه بخواهد این اپلیکیشن را ارائه کند، با انتشار تصویری آن را به اصطلاح تست کرده است. این تصویر که به عنوان اولین پست اینستاگرام شناخته می شود، سگ زیبا و براق را نشان می دهد که در کنار کوین سیستروم ایستاده و به دورین نگاه می کند. البته تنها یک نشانه از حضور کوین در این پست وجود دارد و آن هم پای راست او که دمپایی پوشیده است.

آقای سیستروم بعداً اعتراف کرد که اگر می دانست این عکس اولین پست اینستاگرام خواهد بود، بیشتر تلاش می کرد. این عکس مربوط به زمانی است که کوین به مکزیک رفت و سگی را دید که تصمیم گرفت با او عکس جالبی بگیرد.

صفحه اصلی اینستاگرام

اینستاگرام که اکنون متعلق به فیسبوک است، یک اپلیکیشن آمریکایی است و در ایالات متحده ثبت شده است. البته این اپلیکیشن برای کاربران آمریکایی در نظر گرفته نشده است و همانطور که می دانید برای تمامی کاربران دنیای اینترنت در دسترس است. این اپلیکیشن امکان اشتراک گذاری عکس و فیلم با مکان های مختلف از سراسر جهان را فراهم می کند و در واقع یک پلتفرم جهانی به حساب می آید.

چند کاربر در کشورهای مختلف در اینستاگرام وجود دارد؟

همانطور که گفتیم اپلیکیشن اینستاگرام تقریبا یک میلیارد کاربر فعال در سایت دارد. در حال حاضر هند 180 میلیون کاربر فعال دارد و پس از آن ایالات متحده با 170 میلیون کاربر فعال قرار دارد. برزیل با 110 میلیون نفر در رتبه سوم قرار دارد و در مجموع در حال حاضر 17.54 درصد از جمعیت 7.9 میلیاردی جهان عضو اپلیکیشن اینستاگرام هستند.

تصمیم گرفتیم با ارائه آمار دقیقی از تعداد کاربران این اپلیکیشن در کشورهای مختلف، محبوبیت اینستاگرام را بهتر درک کنیم. به ادامه مقاله توجه کنید:

هند: 180 میلیون کاربر

ایالات متحده 170 میلیون کاربر

برزیل: 110 میلیون کاربر

اندونزی: 85 میلیون کاربر

روسیه: 56 میلیون کاربر

درآمد اینستاگرام از کجا می آید؟

در سال 2018 ارزش این اپلیکیشن به 100 میلیارد دلار رسیده است و در عین حال درآمد این پلتفرم روز به روز در حال افزایش است. همانطور که گفتیم در سال 2012 حتی قبل از عرضه اولیه این اپلیکیشن توسط فیسبوک خریداری شد. جالب است که بیشترین سهم از درآمد فیسبوک در سال 2019 از طریق تبلیغات بوده که منبع آن مربوط به اپلیکیشن اینستاگرام است.

درآمد اینستاگرام از تبلیغاتی است که در فیسبوک به دست می آید. اما در کل این اپلیکیشن مانند بسیاری از شبکه های اجتماعی دیگر درآمدهای پنهان و آشکار زیادی دارد که واقعا قابل بررسی نیست. با بررسی منابع درآمد آشکار اپلیکیشن اینستاگرام متوجه می شویم که این پلتفرم از 3 منبع «تبلیغات، سهام و سهام» درآمدزایی می کند.

از طرفی با ظهور کسب و کارهای مستقل و کسب و کارهای بزرگ و کوچک در محیط اینستاگرام، زمینه این اپلیکیشن به محیطی برای خرید و فروش محصولات و خدمات تبدیل شده است. اپلیکیشن اینستاگرام با استفاده از قابلیت های هوش مصنوعی می تواند تمامی اطلاعات مربوط به رفتار مشتریان و کاربران را در اختیار کسب و کارها قرار دهد. ارائه و فروش اطلاعات به مشتریان، رفتار آنها را می توان یکی از منابع درآمد پنهان این اپلیکیشن دانست.

آیا امکان فالو کردن در اینستاگرام وجود دارد؟

پاسخ کوتاه به این سوال مثبت است. قابلیت ردیابی این اپلیکیشن شامل یافتن مکان، آدرس زنده یا آدرس IP کاربران فعال است. بسیاری از سازمان های دولتی یا به اصطلاح هکرها به راحتی می توانند آدرس IP کاربران را پیدا کنند و با استفاده از روش های مختلف اکانت های اینستاگرام را رصد کنند.

با این حال، برای رفع انسداد حساب های خود، بسیاری از کاربران برنامه های VPN را نصب می کنند تا IP خود را به مکانی غیر از محل زندگی خود تغییر دهند. تنها در این صورت می توانید به شیوه ای ناآشنا در محیط اپلیکیشن اینستاگرام کار کنید و از فعالیت های متعدد در امان باشید.